Analiza spółki // Bloober Team S.A.

Bloober Team logo

Bloober Team

Dzisiaj podejmę się nie lada wyzwaniu ponieważ będę starał się przeanalizować dość wnikliwie spółkę Bloober Team S.A. Mało tego, że z branży bardzo trudnej pod kątem wyceny (gry komputerowe), a dodatkowo notowaną na NewConnect. Rynek ten jak powszechnie wiadomo cechuje się znacznie mniejszymi formalnościami jakie spółka musi spełnić aby wprowadzić tam swoje akcje. Dodatkowo spółki notowane na NC mają znacznie mniejsze obowiązki informacyjne względem inwestorów przez co obraz ich sprawozdań finansowych jest trudny do odczytu. Analiza nie będzie zatem tak prosta jak w przypadku innych spółek, gdzie posługiwałem się stałym schematem.

Mimo wszystko podjąłem się tego zadania, ponieważ spółka działa na bardzo szybko rozwijającym się rynku, na którym odnalazła niszę – gry w klimacie horror. Jedna z dotychczasowych gier odniosła niebywały sukces, co przełożyło się na wyniki spółki. Layers of Fear, bo o tej grze mowa, odniosła prawdziwy sukces na arenie międzynarodowej co zresztą widać po statystykach na platformie Steam.

Wykres 1. Opinie użytkowników o grze Layers of Fear. Źródło: SteamSpy.
Wykres 1. Opinie użytkowników o grze Layers of Fear. Źródło: SteamSpy.

Premiera >observer_

Znamy już zatem czołowy tytuł spółki, na którym wyrobiła sobie markę. To jednak nie wszystko. Już 15 sierpnia spółka zadebiutuje z nową premierą pod tytułem „>observer_”, która również oparta jest w klimacie horroru psychologicznego i już teraz zbiera bardzo pozytywne recenzje. Gra ukaże się na komputerach PC (MacOS, Linux, Windows), a także na konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One. W lutym 2017 r. opublikowano teaser trailer gry, który wzbudził duże zainteresowanie wśród graczy i mediów branżowych, które uznają >observer_ za tytuł jeszcze ciekawszy niż dotychczasowy największy sukces krakowskiego studia – Layers of Fear.

Analiza raportu za IQ 2017 r.

Akcjonariat spółki:

BlooberTeam - akcjonariat
Tabela1. Bloober Team – akcjonariat. Źródło: Raport za IQ 2017 r.

Prezes posiada około 11% akcji i głosów na WZA. Cieszy też zaangażowanie funduszy inwestycyjnych (łącznie prawie 23%). FreeFloat jednak wysoki bo prawie 66%. Pamiętajmy natomiast, że to NewConnect, tutaj normą jest FF powyżej 50%, więc poziom możemy uznać za dopuszczalny.

Wycena pod względem wskaźników rynkowych typu C/Z oraz C/WK w przypadku producentów mija się tutaj z celem. Warto chociażby wspomnieć wartość wskaźnika C/Z CD Projektu przed premierą Wiedźmina 3 kiedy to sięgał 1800 (zwrot z zysków 1800 lat!). Natomiast zaraz po premierze i wynikach finansowych spadł on do zaledwie około 22-25. Porównując jednak producentów gier z Bloober Team możemy bezsprzecznie stwierdzić, że krakowskie studio jest tanie:

BlooberTeam - porównanie
Tabela 2. Wycena porównawcza w branży według wskaźników wyceny rynkowej. Opracowanie własne.

Rok 2016 zamknął się wynikiem netto na poziomie 6,84 mln zł. Spółka zakłada wzrost zysków, wiąże z tym swój program motywacyjny (skup akcji własnych w przedziale cenowym 60-300 zł), który zakłada, że jeśli zysk znajdzie się w przedziale od 10 do 15 mln zł, spółka przydzieli 1 proc. akcji. Jeśli zarobi między 15 a 20 mln zł — 2,5 proc., a jeśli zysk przekroczy 20 mln zł — 4 proc. W przypadku niespełnienia warunków przydziału skupione akcje zostaną umorzone. Wtedy nasz wskaźnik C/Z odpowiednio zmaleje:

Prognoza zysków C/Z
Tabela 3. Prognoza zysków na 2017 r. oraz wskaźnika C/Z. Opracowanie własne.

Niestety spółka nie wypłacała i póki co nie zamierza wypłacać dywidendy.

Brak zadłużenia i sporo gotówki

Bloober Team stabilnie zmniejsza poziom zadłużenia. W tej chwili całkowite zadłużenie spółki to około 7%, na tle branży (27%) wypada zatem świetnie. Spółka zadłużyła się przed realizacją projektu Layers of Fear, a po odniesieniu przez grę sukcesu – spłaciła znaczną część zadłużenia (co jest ogromnym plusem). W tej chwili spółka na dniach wyjdzie z premierą nowej gry >observer_, a na koniec kwartału posiadała prawie 5 mln zł gotówki przy jednocześnie bardzo niskim zadłużeniu. Sukces tej gry w dużej mierze powinien wpłynąć na kurs akcji.

Wskaźnik zadłużenia i gotówka
Wykres 2. Poziom zadłużenia oraz środki pieniężne Bloober Team. Opracowanie własne.

Spółka cechuje się także bardzo wysoką rentownością aktywów oraz kapitałów własnych. Wskaźnik ROE na koniec I kwartału 2017 r. wyniósł 26%, natomiast wskaźnik ROA aż 21%. Wskaźniki te znacząco odbiegają od średniej w branży – odpowiednio 2,73% oraz 1,32%.

Realizowane projekty

Bloober Team celuje wysoko, widać to chociażby po planowanych projektach, często dofinansowywanych ze środków UE:

  • Program Creative Europe – Media na stworzenie międzynarodowej platformy „Fear Zone”, dofinansowanie 0,5 mln EUR/rocznie,
  • Program Go to Brand „Promocja produktów firmy Bloober Team S.A. na rynkach zagranicznych.”, około 0,6 mln zł dofinansowania,
  • IMEDIUMI – przełomowa i unikatowa gra storytellingowa oparta o koncepcję symultanicznej rozgrywki na dwóch ekranach,
  • Opracowanie samouczącego się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w grach z gatunku horror, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza, dofinansowanie w ramach programu GameINN,
  • „Dum Spiro”, który dofinansowany jest w ramach Programu Creative Europe – Media.

O dofinansowania w ramach projektów unijnych zabiegają także spółki należące do grupy: Feardemic sp. z o.o. oraz notowana na NewConnect iFun4all S.A.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na projekt |MEDIUM|, który jest chyba najbardziej tajemniczym projektem spółki i jednocześnie najbardziej wyczekiwanym. Niestety (co działa na minus) prace nad projektem znacznie się przedłużają i prawdopodobnie gra zadebiutuje dopiero w 2018 roku. Jak czytamy w raporcie: Spółka prowadzi prace badawczo rozwojowe na potrzeby tworzenia immersyjnych horrorów i tworzenia nowego gatunku – “Hidden Horror”. Firma realizuje obecnie kontynuację prac B+R (na potrzeby gry |Medium|), których wynik jest obecnie przedmiotem złożonego wniosku patentowego. Bloober Team SA prowadzi również szereg prac B+R związanych z technologią VR i AR.

Brzmi nieźle, jeżeli cały projekt „wypali” to odbije się to na kapitalizacji spółki. Niestety w tej chwili bardzo ciężko mówić o jakichkolwiek szacunkach dotyczących przychodów z tej gry.

Czy warto kupić Bloober Team?

Spółka Bloober Team jest na pewno jedną z lepszych spółek notowanych na NewConnect. Porównanie jej z takimi potentatami jak chociażby CD Projekt i 11Bit daje wynik jednoznaczny – spółka jest tania. Pytanie zasadnicze jest jednak takie, czy jest ona w stanie wygenerować z nowych tytułów dodatkowe przepływy pieniężne i przede wszystkim zyski. Prezes Spółki zakłada, że tak i szacuje je na poziomie 10-20 mln zł na koniec 2017 r. Jeżeli prognozy się sprawdzą to przy cenie 91 zł/akcję inwestycja zwróci się w ciągu 8 lat z samych zysków.

Spółka odważnie wchodzi na rynki zagraniczne oraz realizuje nowe projekty (często z pomocą funduszy unijnych). W celu ekspansji zagranicznej spółka objęła udziały w Bloober Team NA Inc., która jest centrum sprzedażowo-marketingowym na terenie Stanów Zjednoczonych. Inny z podmiotów grupy, spółka iFun4all S.A. notowana na NC przedstawiła swoje wyniki finansowe za II kwartał br. i nie są one zachwycające. Zarząd zakłada jednak, że „Serial Cleaner” zwróci się do końca 2017 r. W mojej ocenie – nawet jeśli, to nie jest to dobra prognoza, gra to ewidentny niewypał i wpłynie to wynik skonsolidowany całej grupy.

A technicznie?

Analiza techniczna BlooberTeam
Wykres 3. Analiza techniczna BlooberTeam. Źródło: www.bossa.pl oraz MetaStock.

Biorąc pod uwagę rosnącą dynamikę przychodów ze sprzedaży, niskie zadłużenie, niską wycenę rynkową oraz dobre perspektywy dla nowej gry >observer_, można stwierdzić, że cena oferowana w tej chwili na rynku (91 zł) za akcję spółki jest atrakcyjna pod kątem inwestycji. Ponadto kurs akcji technicznie znajduje się w całkiem ciekawym miejscu, wygląda na to, że powoli kończy się korekta trendu wzrostowego i cena akcji powinna ruszyć w kierunku północnym. O jakim zasięgu? To już wszystko zależy od najbliższego raportu oraz skali sukcesu jaki odniesie (lub nie) najnowsza produkcja spółki >observer_.

29 Replies to “Analiza spółki // Bloober Team S.A.

    1. Witam serdecznie,

      Nie zapoznałem się z recenzjami gry, będę szczery. Proszę jednak zauważyć, że recenzje i opinie graczy niewiele wnoszą pod kątem finansowym. Przykład to gra Realpolitiks, która zarobiła sporo pieniędzy pomimo „średnich” opinii i recenzji. Jako producent gier liczyłbym przede wszystkim na sprzedaż, opinie graczy i recenzje stawiałbym na drugim miejscu, ponieważ to one kreują markę i potencjalną sprzedaż przyszłych tytułów.

      Pozdrawiam,
      Krzysztof Strauchmann

  1. Czy może Pan w obecnej sytuacji spolki /kursu pokusić się o kilka słów komentarza? Wszystkie opory łamane są z marszu, obroty rosną a praktycznie fundamentalnie w firmie nic się nie zmieniło. Jak Pan ocenia techniczne wykres?
    Większość świec jest z dolnymi cieniami i raczej dużymi obrotami. Gdzie według Pana może pojawić się jakiś mocniejszy opór, na którym może zatrzymać/odbić się kurs?

    1. Witam serdecznie,

      Tak, obserwuję spółkę od kilku miesięcy. W tym czasie kurs skorygował się już o ponad 50%. Kilka oporów już pękło, ma Pan rację. Ja widzę kilka pozytywów jeżeli chodzi o tą spółkę:
      1) dobra gra, zbierająca pozytywne recenzje (choć opinie gorsze niż LoF),
      2) utrzymanie linii trendu wzrostowego długoterminowego,
      3) perspektywiczna branża.

      Minusy to jednak:
      1) brak jakichkolwiek informacji na temat sprzedaży gry, moim zdaniem po takich spadkach Zarząd powinien powiedzieć cokolwiek tj. albo czarne albo białe,
      2) ciągły brak informacji co do dalszych produkcji, żadnych konkretów,
      3) w odniesieniu do sprzedaży Observera i LoF – ogromne zapasy, które mogą zostać odpisane w straty jeżeli sprzedaż okaże się słaba.

      Aktualnie zalecałbym powstrzymanie się od kupna do czasu raportu, a w przypadku posiadania akcji dokładną obserwację kursu. Po przebiciu linii trendu – sprzedaż

      1. Dziękuję za odpowiedź. Proszę mi powiedzieć według Pana na jakim poziomie przebiega linia trendu wzrostowego? Posiadam akcje dlatego pytam.
        PS
        Jeżeli może Podać dołączyć wykres z liniami oporu, wsparcia, Fibo lub elita to bym był bardzo wdzięczny, bardzo ciekawi mnie także czy moje obliczenia są coś warte i czy skutera pokryją

        1. Długoterminowa linia trendu wzrostowego to poziomy 54-56 zł. Zamknięcie poniżej tych poziomów to moim zdaniem bardzo silny sygnał sprzedaży. Ponadto na tych poziomach przebiega także 200-dniowa średnia wykładnicza, więc tym bardziej przebicie tego wsparcia będzie negatywne w dalszej perspektywie.

          Osobiście jednak zalecam obserwować dane finansowe spółki, czyli najbliższy raport. Statystyki sprzedaży ogólnodostępne są raczej mało miarodajne i bardzo zróżnicowane, niedokładne i co gorsza – też potencjalnie wpływają na kurs.

          W fale Elliota nie będę wchodził, ponieważ nie ukrywam, że raczej jest to bardzo uznaniowy wskaźnik. Natomiast zniesienie 161,8% Fibo znajduje się na 57,50 zł/akcję.

          Pozdrawiam

  2. Dziękuję, moje wyliczenia są podobne 2-3pln +/-. Proszę mi powiedzieć jak ocenia Pan zasięg ewentualnego odbicia w górę od linii trendu wzrostowego, przy założeniu dwóch najbliższych sesji wzrostowych z dużymi obrotami.

    Jak Pan szacuje sprzedaż Observera?
    Na oceniam ją na około 70-100k biorąc pod uwagę historyczne dane LoF najlepiej sprzedawał się na konsole PS potem Xbox jako główne platformy a na końcu Steam generująca ok 1/3 sprzedaży.
    Przyjmując te dane przy obecnej sprzedaży na Steam-ie ok 30k +/- 5k oraz ilości ludzi w społeczności Observera ok 24k ( uznaje że nie wszyscy co kupili grę się zapisalii przy braku osób w społeczności którzy gry nie kupili bo i po co mieli tam być? ) i to mnożę x 3. Uznając te dane za dobrze oszacowane raczej realistycznie można powiedzieć że gra już dawno się zwróciła, a i najważniejsze cena gry jest o 50% większa niż LoFa.

    1. Ewentualne odbicie od linii trendu wzrostowego to zgodnie z zasadami analizy technicznej – dalsza jego kontynuacja, a więc w długim terminie przebicie kolejnych szczytów.

      Co do sprzedaży – nie szacuję, nie prognozuję. Nie znamy kosztów stworzenia gry, ani szczegółów umowy z Aspyr. Takie prognozy to wróżenie z fusów. Samo steamspy jest mega niedokładne i nie opieram się na nim, czekam na twarde dane. Nie wiem na jakiej podstawie szacuje Pan zwrot kosztów wytworzenia gry, jeżeli nie znamy umowy z Aspyr oraz rzeczywistych kosztów jej wytowrzenia? Chyba, że ma Pan dostęp do takich informacji lub coś co było publikowane umknęło mi.

      Pozdrawiam

      1. Koszty były podane w przedziale 2-2,5 miliona. Cena gry 30$/E uśredniając kurs do 4pln x 70-100k ( wyliczenia w poprzednim poście) daje 120pln szt. Zakładając podział po 1/3 dla platform, Asyra i BT daje kwotę 40 PLN dla BT x ilość sprzedaży daje 2,8-4 milionów.
        Pytanie jest tylko o to, dlaczego info nie jest podawane.
        We wtorek jest spotkanie z funduszami, wówczas może coś ruszy.

        + firmy
        Firma pracuje nad dwoma grami, planuje przejść na główny parkiet, LoF dobrze się sprzedaje, Observer raczej też, skup akcji w najbliższym czasie, mocny akcjonariat jak na NC (z deklaracją pozostania do Medium) , innowacyjność, dobra strategia marketingowa, dobre kontakty biznesowe Prezesa z Sony, kurs blisko głównego trendu

        – firmy
        Słaba polityka informacyjna z akcjonariatem, duże zapasy, słaby cash flow, rosnące koszty zewnętrzne, możliwość wyjścia któregoś z funduszy (chociaż ostatni fundusz wszedł w ok 80pln) , trochę wyczerpana formuła gier ( niektórzy uznają LoF i Observera a bliźniacze), firma nie należy rozmiarem do dużych firm, możliwość utraty pracowników że względu na specyfikę branży, słaby sentyment obecnie do branży, złamanie wszystkich oporów.

        KU jakiemu scenariuszowi Pan skłania się w najbliższym tygodniu/dwóch?

        1. Może Pan podać źródło tych informacji o kosztach produkcji i podziale przychodów?

          w ciągu najbliższego tygodnia, dwóch raczej dalsze osuwanie, konsolidacja, przy zmniejszonych obrotach. Spółka musi się „wychłodzić”, bo póki co jest na nią spory nacisk po ostatnich spadkach.

          Co do polityki informacyjnej firmy, to uzyskałem informację, że Zarząd nigdy nie podawał i nie zamierza podawać informacji na temat sprzedaży gier, zwrotu kosztów itd.

          1. Zgadza się, nie podawali takich danych nigdy, ale też nigdy kurs tak nie leciał! Niestety to czysta pożywka dla spekulantów w obecnej sytuacji, ale dla niektórych podmiotów doskonała sytuacja żeby dobrać akcje… Może…

            O kosztach gry kilka razy wypowiadał się Prezes oraz ich cześć pojawiła się w raportach.

            Założenia co do podziału to tylko teoria ale chyba nie możemy zakładać że BT dostaje z każdej gry że 120pln tylko 10pln a prawdziwą kasę robią wszyscy do okoła. Jeżeli się w założeniach mylę to raczej tylko w górę.

            Co Pan sądzi o moich argumentach + i – z poprzedniego postu?

            Chciałbym aby ktoś kto stoi z boku patrzył na zimno bo może moje podejście jest błędne i tracę zdrową w ocenę sytuacji? A tego bym nie chciał

            Dziękuję Panu bardzo za odpowiedzi

    1. Po 1 sesji niczego nie można stwierdzić proszę Pana, na NewConnect to normalne +/- 5% dziennie. 20-30% to byłoby coś, przy zwiększonych obrotach. Tutaj sądzę, że to tylko mała korekta przed dalszymi spadkami (niestety). Nie osiągnęli nawet linii trendu.

          1. Proszę Pana, według mnie jest to wróżenie z fusów. Chyba za bardzo emocjonuje się Pan tym co dzieje się na kursie. Taki obrót? Mało prawdopodobne.

            Jeżeli natomiast wystąpi taki obrót na tym poziomie, to może to oznaczać przeniesienie sporych pakietów akcji do dużego inwestora. Może to też być skup, o którym wspominał Zarząd. Nie wiadomo. Często takie wysokie obroty przy utrzymywaniu się mniej więcej stałej ceny w dołku to moment zwrotny.

            PS. Zalecam nieco odpocząć od tej spółki. Widać, że śledzi Pan codziennie jej notowania i każde „wahnięcie”. To nie wróży dobrze dla Pana 🙂

  3. Dziękuję za radę, przyjmę ją za dobrą monetę☺️.
    Co do reszty to okaże się w najbliższych dniach, może nawet dziś.

    PS
    Obserwuje i analizuje obecnie 5 spółek, uważam że więcej nie ma opcji dobrze znać i przypilnować, żeby podejmować racjonalne Dec. Staram się podchodzić na zimno ale uważam że w przypadku BT jesteśmy u progu dużej zmiany, kwestia kierunku….??? Obecnie tu po cichu dzieje się bardzo dużo… I dlatego mam tyle dylematów nie chce popełnić błędu który że dużo kosztować

  4. Kurs zgodnie z Pana diagnoza nadal się osówa. Panie Krzysztofie co prognozuje Pan dalej? Spadek do jakiego poziomu Pan widzi? Ja niestety widzę poziomy ok 45 a jak to nie wytrzyma to 33.obronią te 53-54? To ich jedyną szansa Ale bez infa nic na to nie wskazuje…
    Duży pakiet o którym pisałem z tego co wiem nie poszedł i już ponoć jest nieaktualny

  5. Witam jak Pan to raz widzi po kolejnym miesiącu?
    Dla mnie cały czas jest zagadką dlaczego zarząd nie reaguje na tak ogromne znany kursu, że przecież obecną wycena jest już też mocno przesadzona.
    Co Pan myśli o najbliższych wynikach jakie będą i czy coś wniosą?

    1. Zarząd nie musi na nie reagować – po prostu. Co Pana zdaniem mają zrobić? Mogą ewentualnie wydać komunikat, że nie wiedzą co jest przyczyną i że sytuacja spółki ma się dobrze. Wiele takich spółek już było na NewConnect, a po jakimś czasie niestety bankrutowały. Tutaj mamy jednak jakąś wartość i wyniki pokażą co tak na prawdę się dzieje. Przynajmniej wiele wyjaśnią.

      1. Wystarczy podać info jak sprzedaje się gra w totalu na wszystkie platformy lub info że koszty się zwróciły.
        Kolejna rzecz cena jednostkowa Observera jest zbyt wysoka jeśli chodzi o rozmiar gry co pokazuje zwiększona sprzedaż podczas promocji i całkowity jej brak przy cenie regularnej.
        Brak info np o działaniach z Nintendo – brak info o promocji Percepcion -35%, nie wspominając o reszcie gier.
        Szkoda także że nur ma żadnych info po co Prezes siedzi 1miesiąc w USA przecież nie jest na wakacjach.
        No i nie wspomnę o pracach nad przejściem na główny parkiet – gdyby byli takie rzeczy z kursem by się nie działy.
        Ogólnie mówiąc brak jakiejkolwiek polityki informacyjnej.
        PS
        No i info o postępach prac nad grami

        1. Być może są to celowe działania, aby zaniżyć kurs i skupić akcje taniej. Być może też jest zupełnie odwrotnie – kurs jest wysoko, a spółka ma fatalne informacje i nie chce stracić potencjalnych inwestorów podczas przejścia na główny. Tego nie wiemy. Trzeba czekać na raport.

          1. :):):) też czuję że będzie bardzo dobrze albo bardzo źle.
            Historyczne pamiętam i znam kilka spółek i inwestorów grających ostro na przejściach na główny. A to raczej przesądzone, Przeszła do bloobera osoba odpowiedzialna za przygotowanie i przeprowadzania tej transakcji. No i ten biegły… który meczy się z tymi niewielkimi mimo wszystko cyferkami….

Dodaj komentarz